|
|
Hjem Om helikopter
Generelt om radiostyrt helikopter |
Det finnes mange ulike radiostyrte helikoptre i dag, alt ifra små 2-kanals batteridrevne helikoptre på rundt 15cm full lengde og opp til store fuel drevne helikoptre med rotordiameter på flere meter. Når det gjelder radiostyrte helikoptre, og da spesielt batteridrevne, blir disse ofte klassifisert etter antall kanaler. Dette vil i de fleste tilfellene si hvor mange servoer eller funksjoner helikopteret har, og det forteller ofte litt om hvilke bevegelighetsmuligheter helikopteret har.
Tar vi for eksempel et 2-kanals helikopter så vil dette ha mulighet for å styre rotorhastighet samt halerotorhastighet. En standard på slike helikoptere er at venstre stikke styrer rotorhastigheten som enten gir helikopteret et løft, eller får det til å stige ned. Mens høyre stikke styrer halerotorhastigheten, som enten får helikopteret til å holde seg i ro, eller til å vri seg enten mot høyre eller venstre.
Et 3-kanals helikopter vil gjerne ha de samme funksjonene som et 2-kanals, men vil ofte i tillegg ha mulighet for å tippe nesen på helikopteret opp eller ned, og på den måten få det til å fly fremover eller bakover. 2- og 3-kanals helikoptere sees ofte på som leketøy da de ikke gir fullstendig manøverabilitet i forhold til et ekte helikopter, men de er ofte små, tåler mer enn større og dyrere radiostyrte helikoptere med flere kanaler, og gir ofte mye moro for nybegynneren. Det er i midlertidig viktig å huske på at styreoppsettet til helikoptre med færre kanaler, ofte ikke benytter det standardiserte systemet (for eksempel Mode 2) for styring som dyrere helikoptre benytter, noe som gjør at det kan være uvandt å gå rett ifra et 2-kanals helikopter og opp til et 4-kanals. Vi anbefaler derfor alle til å benytte en simulator først.
Standardsystem Mode 2 er et oppsett der man styrer helikoptrets vinkling med høyre stikke (fremover, bakover, høyre eller venstre), og rotorhastigheter med venstre stikke (opp, ned, vri venstre eller høyre). For å øke hovderotor hastigheten draes venstre stikke oppover, mens en roterer helikopteret ved å ta venstre stikke til venstre eller høyre. For å vinkle helikopteret fremover, draes høyre stikke fremover osv. De fleste 4-kanals helikoptrene benytter seg av Mode 2 oppsettet. Forskjellen på et 4-kanals og et 6-kanals helikopter (eller fullskala helikopter) er muligheten for å justere angrepsvinkelen på hovedrotorbladene (pitch angle). Dette gir et 6-kanals helikopter muligheten til å endre denne vinkelen på bladene, for å gi mer løft og kontroll. Et annet navn på det å gi bedre løft ved å øke pitch er collective control. Det er denne funksjonen som gjør det mulig for helikopteret å fly opp ned, ved at vinkelen endres, noe som ikke er mulig med et 4-kanals helikopter der bladvinkelen er fast. Ved 3D Freestyle flyging, som går ut på å fly mange krevende akrobatiske øvelser mest mulig sammenhengende, velges det derfor alltid helikoptre på 6 kanaler eller mer.
De fleste batteridrevne helikoptrene egner seg ofte best til innendørs flyging, eller til utendørs flyging ved lav eller ingen vind. Dette er fordi de ofte er små og lette, som gjør de mer ustabile på grunn av liten masse. Derfor anbefales større nitro og fuel helikoptere til flyging utendørs ved de fleste forhold, selv om både innkjøpspris og pris pr. uhell vil være større med et nitro helikopter.
Lær deg å fly helikopter: Det første du bør gjøre er å skaffe deg selv en simulator, det er ingen nødvendighet for å lære å fly, men du kan spare en masse frustrasjon og utgifter ved å benytte en simulator. Samtidig vil lærekurven være raskere da du enkelt kan trene time på time, uten å måtte klargjøre og reparere helikopteret ditt. Det første du bør være klar over er at du ikke må se på simulatoren som et spill, det kan være gøy å se hva du klarer og hoppe rett inn i vanskelige manøvere, men husk at simulatoren skal lære deg gode vaner fra starten av. Fly simulatoren på samme måte som om du fløy det dyre helikopteret ditt, og prøv å hent det inn igjen på samme måte om du skulle miste kontrollen. Samtidig er det viktig å prøve å holde helikopteret på rett avstand, ikke for langt unna, og ikke fly det inn i deg selv (selv om dette ikke er mulig i simulatoren) Det første du bør mestre i simulatoren er å lande helikopteret trygt, det neste er å prøve å få landet det der du vil, og å klare å lande det uavhengig av hvordan retningen på helikopteret er. Neste steg er å fly helikopteret med alle trimminger litt ute av senter-stillet, senere kan du også prøve å stille trimmingen tilfeldig, uten at det gjør at du mister kontrollen over helikopteret. Du bør også prøve å få helikopteret ut av kontroll ved å ta noen bråe tilfeldige manøvere, for så å hente helikopteret inn igjen så fort som mulig. Øv så på å bevege helikopteret fra side til side, og bli fortrolig med kontrollen av det.
Nå er det på tide å ta helikopteret ditt opp i luften. Dersom du har treningsunderstell til helikopteret ditt, sett dette på. Et treningsunderstell vil hjelpe deg å sette helikopteret rett på bakken, der det vanlige understellet ville ha veltet helikopteret fordi det landet for skjevt. Det kan være lurt å få noen kyndige til å se at alle funksjoner ved helikopteret er som det skal, og at det er sånn noenlunde justert. Husk alltid på at radiokontrollen alltid skal slåes på først, samt at "throttle" er helt i bunn, før helikopteret slåes på (batteri kobles i/motor startes). I starten kan det være lurt å kun ta det så vidt over bakken hovre litt og gjøre seg fortrolig med turbulens ved take off og landing. Etter hvert er det bare å ta nye og større steg på samme måte som med simulatoren, og på den måten utvide både flykunnskapene og helikopterflygingen.
|
|
Vi tar ansvar for miljøet, medlem av:
|
|